Kejadian 11:10-26: Keturunan Sem

Keturunan Sem.

Setelah belajar perikop Menara Babel, sekarang kita belajar perikop Keturunan Sem. Di sini untuk pertama kalinya akan kita baca nama Abram, yang kemudian kita kenal sebagai Abraham, bapak orang beriman.

Pada perikop ini tidak ada tafsiran / catatan Wycliffe. Jadi kita hanya melihat tampilan ayat Akitab saja.

Berikut ini tampilan ayat-ayat Firman Tuhan dalam kitab Kejadian (Genesis 11:10 - 26 dengan judul perikop Keturunan Sem) yang dikutip dari software e-Sword. Yuk kita belajar.

Keturunan Sem (Kitab Kejadian 11:10-26)


Gen 11:10 Inilah keturunan Sem. Setelah Sem berumur seratus tahun, ia memperanakkan Arpakhsad, dua tahun setelah air bah itu.

Gen 11:11 Sem masih hidup lima ratus tahun, setelah ia memperanakkan Arpakhsad, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:12 Setelah Arpakhsad hidup tiga puluh lima tahun, ia memperanakkan Selah.

Gen 11:13 Arpakhsad masih hidup empat ratus tiga tahun, setelah ia memperanakkan Selah, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:14 Setelah Selah hidup tiga puluh tahun, ia memperanakkan Eber.

Gen 11:15 Selah masih hidup empat ratus tiga tahun, setelah ia memperanakkan Eber, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:16 Setelah Eber hidup tiga puluh empat tahun, ia memperanakkan Peleg.

Gen 11:17 Eber masih hidup empat ratus tiga puluh tahun, setelah ia memperanakkan Peleg, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:18 Setelah Peleg hidup tiga puluh tahun, ia memperanakkan Rehu.

Gen 11:19 Peleg masih hidup dua ratus sembilan tahun, setelah ia memperanakkan Rehu, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:20 Setelah Rehu hidup tiga puluh dua tahun, ia memperanakkan Serug.

Gen 11:21 Rehu masih hidup dua ratus tujuh tahun, setelah ia memperanakkan Serug, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:22 Setelah Serug hidup tiga puluh tahun, ia memperanakkan Nahor.

Gen 11:23 Serug masih hidup dua ratus tahun, setelah ia memperanakkan Nahor, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:24 Setelah Nahor hidup dua puluh sembilan tahun, ia memperanakkan Terah.

Gen 11:25 Nahor masih hidup seratus sembilan belas tahun, setelah ia memperanakkan Terah, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.

Gen 11:26 Setelah Terah hidup tujuh puluh tahun, ia memperanakkan Abram, Nahor dan Haran.

Perikop selanjutnya: Daftar Keturunan Terah.

Lihat: Daftar Perikop Kitab Kejadian.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel